Indie Days 23.08.2016Autor_in: Verena Blättermann

Session: User Generated Content meets Blockchain

Donnerstag, 22. September 2016, 10:00 – 11:30 Uhr @ Suite 716 (Arcotel Onyx)

Ein Jahr nach der ersten  Session zum Thema „User Generated Content & Derivative Works - The Best Opportunity To Grow The Music Business?“ wollen wir, unter Berücksichtigung der verschiedenen Akteur_innen, die aktuelle Situation aufzeichnen.

UGC erfreut sich zunehmender Beliebtheit und ermöglicht  Labeln, Verlagen und Künstler_innen neue Vermarktungsfelder zu erschließen.  Als Promo- und Markteting-Tool hat sich UGC bereits profiliert  aber wie kann aus UGC eine wesentliche Einnahmequelle werden und wie werden die Inhalte  monetarisiert? 

Der oft komplizierte Prozess der Freigabe und Rechteverwertung von UGC stellt nach wie vor ein großes Hindernis für eine unkomplizierte Monetarisierung dar: Wer ist Rechteinhaber_in und für welches Land? 

Neue und innovative Lösungsvorschläge können hier Abhilfe schaffen. Fairness und Transparenz sind zwei weitere Punkte, die wir hinsichtlich der Einnahmen von UGC näher betrachten wollen. Noch immer gibt es keine einheitlichen Regularien der Akteur_innen in der Vermarktungskette von UGC, zum Leidwesen der Künstler_innen.

Das heiß diskutierte Thema Blockchain könnte ein Lösungsansatz sein, aber wie kann das in der Praxis aussehen?

Die Diskussionsrunde erörtert offene Fragen, analysiert aktuelle Probleme und sucht Lösungsvorschläge zur Verbesserung der Künstler-Belange, unter Berücksichtigung der beteiligten Akteur_innen.

Moderation:

Ronny Krieger, Director of Content / Stems, Native Instruments

1991-1994 gelernter Bankkaufmann, parallel Produzent und DJ / 1994 Plattenladenbetreiber / 1995-1999 Presse- und Radio Promotion beim EFA Medien Vertrieb / 1999 freier Promoter für Tresor Records, BPitch Control u.v.a. / 2000-2004 Label Manager kanzleramt (Anthony Rother, Johannes Heil, Alexander Kowalski ...) / 2004-2008 erst International Sales Director, dann VP of Content von Beatport in Berlin / 2009 CPO Beatport in Denver / seit 2010 gelegentlich Gast-Dozent für Digitale Medien und Social Media Marketing bei der e.b.a.m. Akademie, sowie International Music Business bei der Popakademie Baden Würtemberg / 2010 - 2014 Label Manager der Modeselektor Labels Monkeytown und 50 Weapons / 2013 freier Berater für FATdrop / Dezember 2013 – August 2014 u.a. freier Berater für Shutterstock (Head of Music Acquisition), Digitally Imported (Content Advisor seit 2013-2015), aktuell tätig als freier Berater für Native Instruments (Head of Traktor Content – seit 2012), Management Consultant Moderat/Modeselektor und audiomatters (Label & Management) in Gründung

Sessionteilnehmer_innen:

Frederic Berger & Patrick Buck, Kaiserdisco

Foto: Vitali Gelwich

Frederic Berger and Patrick Buck have rocked the right clubs, remixed the acts that matter, put their names in bold across festival marquees, retained the highest quality through honest endeavour and made the name Kaiserdisco a worldwide authority with guru-like guidance of the groove.

A case of great minds thinking alike after pooling (and maintaining) their own careers – Berger as part of Nudisco, Buck juggling a mass of other projects - their debut long player ‘In No One’s Shadow’ laid down the Kaiserdisco manifesto and the ability therein to tilt dancefloors smoothly, minimally, tribally, forcefully and progressively in their favour. With the confidence of the title running through every dropped needle and pushed play button, the Hamburg duo have enveloped the dancefloor in their own resilient way since joining forces in 2008. Their methods are in part down to being “very careful with decisions”, and relaying the fruits of a telepathy in which they admit they’ve “never had a disagreement.”

With its almost business-like invitation, follow-up ‘Meet Me on the Floor’ required little more introduction but offered classiness by night never found on the back foot, with a little toughness and quiet determination when required and subtle variations in flavour from beach to bolthole. Once a burgeoning remix schedule began to pick up pace, boosted were the beats of Robyn, Nicole Moudaber, Extrawelt, and Sébastien Léger, culminating in the ‘Retouched’ 12” tweaking Steve Lawler, Booka Shade and Marc Romboy.

Blessing the back catalogues of Drumcode, Suara, Snatch and Get Physical meant the unveiling of their own KD Music, always a long-term goal for the pair, was a natural knock-on effect. They may have been quoted with tongue only partially in cheek by running a label with a “we produce it, and if we like it, we release it” ethos, but it seemed a risk-free declaration given the pair’s established quality control, extending to giving rising talents a way in, and inviting Eddie Amador and Danny Serrano to their ranks.

After what has been a watershed Kaiserdisco era celebrating 50 KD Music releases this year, their new baby KD Raw is prepared to get to the heart of the dancefloor even quicker, starting in blistering fashion with the ‘Three Lions’/’Fifth Element’ EP. “The important concept behind Kaiserdisco is to make the people dance...it’s our main goal to stimulate the people!”

Steffen Holly, Fraunhofer Institut

Foto: Fraunhofer IDMT

Sholly became an electronic technician before he studied music. After his music career he worked in a record company, later as a supervisor for music & synch rights and became Director of Audio Products & Technology Licensing at MAGIX AG in 2000. With the buyout of Fraunhofer AudioID to the MAGIX subsidiary M2Any (today mufin GmbH) he lead the hybrid recommendation development. Sholly worked as CTO for AUPEO! Personal Radio after 2009 being responsible for product development and content licensing. Since January 2013 he leads the business unit Media Management & Delivery at Fraunhofer IDMT.


Christin Agor, Believe Digital

Christins berufliche Laufbahn begann 2003 als Praktikantin im Pop Marketing Bereich bei Warner Music/WEA. Auf Grund ihres stetig wachsenden Interesses bzgl. der Musikindustrie begann sie 2004 ihre Ausbildung zur Kauffrau für audiovisuelle Medien in der Abteilung DJ Propaganda bei Public Propaganda.

Im Labelmanagement arbeitete sie erstmals 2006 bei Boys Noize Records und war seit Anfang 2007 sowohl für Public Music & Media Ltd. (ehemals Public Propaganda) als auch für mTunes selbstständig tätig. Seit Juni 2009 ist Christin für Believe Digital tätig. Anfänglich im Labelmanagement-Team und seit 2013 als Distribution Managerin.

Benji Rogers, PledgeMusic / Founder & Chief Strategy Officer

Foto: Matt Furman

Benji Rogers is currently Chief Strategy Officer of PledgeMusic, the global direct-to-fan company he co-founded in 2008. A public speaker, investor, and musician from London and New York, Rogers co-founded Radiary Creations in 2014 and is an advisor to a multitude of companies, including Dubset Media, Sound Diplomacy, Cords for Music, First Artist Bank, and NoiseTrade. In 2014 he was the recipient of the A&R Worldwide "Digital Executive of the Year" award, and in 2013 he made the Billboard 40 Under 40 Power Players list. He is an instructor at Berklee College of Music, teaching the Music Business Trends and Strategies course for Berklee Online. Recent engagements include keynote addresses and panels at SXSW, Midem, European Culture Forum, SF MusicTech Summit, Canadian Music Week, MMF, BPI, Music Matters, GRAMMY Camp, and many more. In 2015 Rogers accepted a position on the Board of Directors of the Future Of Music Coalition.

Tags: Indie Days

Kategorie: Indie Days

- Das komplette Programm der VUT Indie Days 2016 zum Download.

- VUT Indie House-Programm

- Programm am 21.09.2016

- Sessions, Keynote und Workshops vom 22. bis 24.09.2016

- Get-together: Music Industry Women

- Das Verleihungsfest der VIA! VUT Indie Awards am 22.09.2016

- Im Mitgliederbereich können VUT-Mitglieder vergünstigte Tickets für die Indie Days auf dem Reeperbahn Festival erwerben

- Fotomaterial der Panelist_innen steht hier zum Download bereit. Bitte nur mit Angabe der im Dateinamen vermerkten Fotograf_innen verwenden

Pressekontakt:

Verena Blättermann

Referentin für Öffentlichkeitsarbeit und politische Kommunikation

Tel: 030 53 06 58 59

Mail: blaettermann(at)vut(dot)de

Zum Thema